Jan en Erny op reis

Yellowstone National Park

Hoi Allemaal,

We hebbenGrand Teton National Park verlaten en zijn nu in Yellowstone National Park. Dit park is in 1988 getroffen door flinke bosbranden en dat kun je zelfs na 20 jaar nog goed zien. Gelukkig heefthet park zich goed hersteld en overal zie je jongen bomen groeien. Als eerste bezochten we West Trumb. Dit is een geiser gebied in Yellowstone National Park.

Yellowstone National Park is eigenlijk een groot vulkaangebied. De aardlaag is hier heel dun. Het is heel raar om te beseffen dat je op de bodem van een vulkaan wandeld. Het landschap is prachtig. Geisers en watervallen wisselen zich af.Ook veel bizons en muildierherten zijn we tegengekomen tijdens onze autorit en wandelingen.

Gelukkig hebben we aantal dagen om Yellowstone te bekijken.

Groetjes Jan en Erny

Grand Teton National Park (2)

Hoi allemaal,

Weer een spannende en geweldige dag achter de rug in de prachtige natuur van Grand Teton National Park. Het was spannend omdat we een wandeling hebben gemaakt door bossen en moerassen waar we nauwelijks mensen tegenkwamen en om elke bocht wild kon verwachten. Echter, het was te warm. Het wild had geen zin om zich te laten zien. Wel overal sporen op de grond, maar daar bleef het bij. Aan het eind van de route kwamen we een bord tegen met de tekst verboden te wandelen i.v.m. beren activiteiten.....!!!!

Waar we wel ontzettend last van hadden waren muggen en steekvliegen, maar daar kun je op wachten als je een wandeling maakt door een moerasgebied. Ondanks dat we ons flink en regelmatig hadden ingespoten zitten we nu onder de muggenbulten.

Gisterenavond hebben we de avond goed afgesloten met een heerlijke maaltijd en een goed glas wijn. Het is in de VS altijd maar weer afwachten wanneer je weer eens goed kunt eten.

Groetjes Jan en Erny

Grand Teton National Park

Hoi allemaal,

We genieten volop van jullie reacties. Het is altijd leuk om ver van huis iets van jullie te horen en hoe het jullie vergaat.

We zijn gisteren (11 juli) op een prachtige plek terecht gekomen. We overnachten in Jackson Lake Lodge en hebben een eigen cottage, zoals ze het hier noemen. We zitten midden in de natuur. 's Avonds horen we allerlei geluiden van o.a. een coyote. De lodge heeft een schitterend panorama op de Grand Tetons (hoge gebergten tot ruim 4000 m hoog).

Vanmorgen zijn we om 06.00 uur opgestaan om de zonsopgang te zien.Een prachtig schouwspel, maar het was wel heel erg koud (rond het vriespunt). Daarnaast hebben we veel wild gezien, zoalselanden en herten.

In de loop van de dag hebben we een avontuurlijke wandeling gemaaktnaar de Hidden Fals (verborgen watervallen) en rond een schitterend meer. Overal werden we gewaarschuwd voor beren, die we helaas nog niet hebben gezien.

Na de wandeling zijn we met de auto door het park gereden, het leek wel een safari. Onderweg hebben we kuddesbizons, antilopen en hertengezien. Ook de flora is hier prachtig. Heel veel bloemen zijn nu in de bloei.De kleur geel en blauw overheersen. We doen veel ideeen op voor onzetuin.

De dag hebben we afgesloten met een heerlijke maaltijd en natuurlijk daarbij behorende wijn en uitzicht op de Grand Tetons.

Zoals jullie kunnen lezen hebben we het goed naar onze zin.

Groetjes van Jan en Erny

Flaming Gorge Dam en Fort Bridger

Hoi allemaal,

Opnieuw een reisdag. We zijn wat eerder opgestaan omdat we vandaag ongeveer 400km moeten rijden. Dit betekent hier in de VS al gauw 5 uur rijden. Ook dit keer reden we weer door een prachtig en divers landschap van Vernal naar Montpelier. Onderweg hebben we de Flaming Gorge Dam en Fort Bridger bezocht.

Flaming Gorge Dam is een canyon die eind jaren zestig is afgesloten door een dam. Daardoor ontstond een langgerekt meer. De weg langs hetmeer heeftdiverse uitzichtpunten. Een aantal van deze uitzichtpunten hebben we bezocht. Bij één van die punten zagen we jonge bighorn sheeps.

In de middag bezochten we Fort Bridger gelegen aan de Oregon trail, een oud fort dat een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis van de trek naar het westen. Het Fort beschikt nog over gebouwen uit de tijd van het wilde westen.

Dinosaurus National Monument

Hoi allemaal,

We zijn door een prachtige landschap gereden van Grand Junction naar Vernal. Onderweg bezochten we Dinosaurus National Monument. In het park hebben een korte wandeling gemaakt naar een adembenemend uitzichtspunt (Harpers Corner) met zicht op de Green river en Yapah river.

In de late middag bezochten we nog een andere ingang van het park maar daar werden we overvallen door muggen en steekvliegen. Geen enkele kans om ook maar een foto te maken. We vluchtten snel in onze airco auto. Het plaatsje Vernal stelt niet veel voor. Gegeten in een echte Amerikaanse Steakhouse. Grote stukken vlees voor weinig geld. Precies het tegenover gestelde van gisteren.

Groetjes

Jan en erny

Colorado National Monument

Hoi Allemaal,

We hebben opnieuw een prachtige dag achter ons. We hebben net heerlijk gegeten bij het Franse restaurant 'Moulin Rouge'. In deze streek hebben ze heerlijke wijnen, dus voor ons genieten.

We zijn nu in Grand Junction, een wijn- en fruitgebied midden tussen hoge plateaus. Wel is het hier erg warm, zo'n, 35 graden Celsius. Vandaag (8 juli) hebben we een bezoek gebracht aan Colorado National Monument. Een mooie autoroute (scenic drive) langs de rand van een canyon met prachtige uitzichten. De foto's geven een beeld van wat we allemaal hebben gezien.

I.v.m. de hoge temperatuur was alleen een kleine wandeling mogelijk, maar de uitzichten waren spectaculair.Genoeg voor vandaag. Wij gaan lekker slapen in ons ' Kingsize bed' . Tot morgen!

Groetjes van Jan en Erny.

Rocky Mountains National Park

Vandaag reden we van Denver via de universiteitsstad Boulder naar Estes Park. We namen niet de snelste route maar kozen de Peak to Peak scenic drive, die evenwijdig loopt aan de bergen. Vlak bijBoulder ligt 'Chautauqua Park Historic District'. Hier hebben we eerst geluncht op de gezellige varanda van de romantische, in 1898 gebouwd 'Chautauqua Dinning Hall'.Daarna maaktenwe korte wandelingin het park.

In de middag bezochten we het vriendelijke Boulder met leuke winkels en oude gebouwen uit de tijd van het wilde westen.

Op5 juli reden we via de 16 km lange Bear Lake Road naar het wandelparadijsrond de Bear Lake.Daar hebben we een prachtige wandeling gemaakt naar Emerald Lake. Deze middelzware wandelingloopt langs diverse meertjes en watervallen.

Op 6 julireden weover de 'Trail ridge road' door de Rocky Mountains National Park. Een weg die uiteindelijk steeg tot 3713m hoogte, het hoogste punt datwij ooit gereden hebben met een auto. We gingen over van de zomer in de winter. Toen we op 3713 mhoogtewaren kregen weeen flinke hagelbui.

Onderweg over de Trail Ridge Road hadden we prachtige uitzichten en hebben veel wild gezien, zoals muildierherten, elanden enmarmotten.

Aan het eind van de dag kwamen we aan in Steamboat Springs.Ondertussen was het weer zomer (heet en droog).

Chicago

30 juni t/m 03 juli 2008

Na ongeveer 8 uur vliegen kwamen we aan op het vliegveld van Chicago. Vandaar uit gingen we met eentaxibusje naar ons hotel Doubletree in het centrum van Chicago. Een mooi hotel met goede faciliteiten vlakbij de 'Magnificent Mile', een winkelstraat met chique winkelcentra. We hebben een tijdverschil van 7 uur met NL.Bij aankomst hadden we nog een hele middag voorons, dus we gingen op pad om Chicago te ontdekken. Na een korte wandeling langs de Chicago river kwamen we aan bij de 'Navy Pier' met een prachtig uitzicht opLake Michigan. De 'Navy Pier' was voor ons te toeristisch met kermisachtige toestanden.

De volgende daghebben we eerst een prachtige boottocht op de Chicagogemaakt en genoten van de mooie architectonische gebouwen. Het is net New York, maar dan wat kleinschaliger.

Na de boottocht hebben we een wandeling gemaakt door de stad met een bezoek aan de Sears Tower. Vanaf de 100ste verdieping hadden we een schitterend uitzicht over Chicago. Wat ons opviel was dat Chicago heel schoon is en op veel plekken veel kunst en kleurrijke bloembakken. Daarnaast is Chicago prima te bewandelen. Een alternatief is een buspas te kopen en Chicago ontdekken met de bus..

Wat zeker de moeite waard is om te bezoeken, is het millennium park en Grant Park.Een mooi park met bloemen en diverse planten gelegen aan Lake Michican.Eén keer per week wordt hier op woensdagavond een gratis concert gegeven.

Chicago heeft een goede indruk op ons gemaakt. Schoon, mooie gebouwen en parken en op straat kom je overal kleurige plantenbakken tegen. Het is zeker de moeite waard geweest om een bezoek te brengen aan de 'Windy City' Chicago.